Koleżanki i Koledzy,
bardzo prosimy o zapoznanie się z poniższym tekstem i podpisywanie petycji do władz Wałbrzycha.
Zarząd Okręgu przygotowuje odrębne pismo w tej sprawie do Prezydenta Wałbrzycha.
Link do petycji sprzeciwiającej się likwidacji BWA jako samodzielnej instytucji:
https://www.petycjeonline.com/nie_dla_likwidacji…

Kreująca różnorodny i wymagający program wystawienniczy Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA może przestać istnieć jako autonomiczna instytucja kultury. W związku z powyższym skierowałem w tej sprawie list do Prezydenta Wałbrzycha, Romana Szełemeja.
____________
LIST OTWARTY W SPRAWIE WŁĄCZENIA WAŁBRZYSKIEJ GALERII SZTUKI BWA W STRUKTURY STAREJ KOPALNI
Szanowny Panie Prezydencie,
z uwagą wysłuchałem konferencji prasowej poświęconej zmianom w instytucjach kultury w Wałbrzychu. Od lat uczestniczę w wydarzeniach proponowanych przez instytucje artystyczne i kulturalne miasta, którego jest Pan prezydentem. Dzięki oddanej i skutecznej pracy ludzi zaangażowanych w ich tworzenie: artystek, artystów, osób organizujących, Wałbrzych ponownie – pamiętając o legendzie górniczej – stał się miejscem rozpoznawalnym w całej Polsce. Teatr im. Szaniawskiego jest tego najlepszym dowodem.
Podobnie wałbrzyska galeria BWA pod dyrekcją Piotra Micka staje się coraz bardziej prestiżowa, odwiedzana przez publiczność zainteresowaną sztukami wizualnymi. Kierująca się kryteriami artystycznymi i poznawczymi galeria BWA, kreując różnorodny i wymagający program wystawienniczy, zgromadziła wierną publiczność, ale także krytykę i ekspertów sztuki. O jej wyjątkowości świadczą także propozycje wielu wybitnych twórczyń, artystów oraz kuratorek i kuratorów ubiegających się o ulokowanie swoich wystaw w wałbrzyskiej BWA w postindustrialnych przestrzeniach Starej Kopalni. Dyrektor Micek i jego profesjonalny, skromny zespół – ilościowo powinien być powiększony – odnieśli niekwestionowany sukces, mimo także wyjątkowo skromnej dotacji, niewspółmiernej do osiągniętego rezultatu.
W związku z tym chciałbym zapytać, czy jedynym i głównym powodem włączenia Galerii BWA do struktury Starej Kopalni – a tym samym de facto osłabienia niezależnej instytucji kultury – są kryteria finansowe?
Idea konsolidacji i wpisania BWA w organizm Muzeum Porcelany odbiera jej część autonomii, świadczy o regresie rozwoju miasta, marginalizując jednocześnie rolę wieloletniej, z ogromnym dorobkiem, instytucji. Przestrzeń Starej Kopalni jako atrakcja turystyczna nie będzie zagrożona – wręcz przeciwnie, autonomiczne instytucje kultury będą ją wzmacniały.
Kultura, zwłaszcza sztuka współczesna, jest trudną, ale niezwykle skuteczną przestrzenią uprawiania nowoczesnej demokracji. Demokracja bez sztuki nie ma przyszłości. Rolą sztuki nie jest zysk ekonomiczny, ale kompetencje i zysk społeczny społeczeństwa obywatelskiego.
Z wyrazami szacunku
Krzysztof Mieszkowski
Poseł na Sejm RP