wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Język koloru – Malarstwo

Malarstwo ze zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie jest pierwszą wystawą zaprezentowaną w przestrzeni Zamku Lubelskiego po modernizacji muzeum. Wystawa obejmuje szeroki wybór dzieł czołowych twórców, prezentujących różne kierunki artystyczne XX i początku XXI wieku. Przy wszystkich różnicach indywidualności twórczych łączy je fascynacja barwą. Dzieła wybitnych malarzy o znaczeniu ogólnopolskim obok prac cenionych reprezentantów środowiska lokalnego. Kluczem ekspozycji są wzajemne relacje obrazów, dające efekt spójności wizualnej lub ekspresyjnego kontrastu. Wystawę otwierają dzieła artystów, których twórczość stanowi pomost między tradycyjnym malarstwem XIX a nowymi zjawiskami w sztuce XX wieku: mnwl.pl.

Banek Joanna – Zaczarowany ogród

27 sierpnia – 13 września 2021. Galeria Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu. Finisaż wystawy z udziałem artystki odbędzie się 13 września 2021. Joanna Banek pracuje na Wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie od 2006, stopień doktora habilitowanego uzyskała w 2018. Tworzy niezwykłe abstrakcyjne dzieła malarskie oraz obiekty. Kultura, religia czy filozofia Dalekiego Wschodu znajduje odniesienia w jej twórczości, która także nawiązuje do wierzeń i tradycji różnych kultur. Obrazy są pełne koloru w symbolicznych scenach, odsłonach antropomorficznych. Artystka należy do ZPAP. Dzieła artystki: joanna-banek.pl.

Nawrocki Łukasz – Portret młodzieńca Rafaela Santi

19 czerwca – 31 sierpnia 2021 w Muzeum Czartoryskich w Puławach prezentowana jest jedyna na świecie wierna rekonstrukcja konserwatorska zaginionego obrazu „Portret Młodzieńca” Rafaela Santi, zrealizowana przez dra Łukasza Nawrockiego w 2021 roku. Obraz towarzyszył obchodom 220-lecia otwarcia Świątyni Sybilli – pierwszego polskiego muzeum, założonego przez Izabelę Czartoryską oraz konferencji naukowej Aby przeszłość przyszłości odnowić pamięcią – Świątynia Sybilli 1801-2021. Wcześniej obraz Rafaela należał do kolekcji Księżnej Czartoryskiej, został skradziony w 1945 roku i do dziś nieznany jest jego los. Dzieło Rafaela Santi (1483-1520), wymieniane jest na każdej liście najcenniejszych dzieł sztuki światowego dziedzictwa utraconych przez Polskę w wyniku II wojny światowej. Więcej: pap.pl/rekonstrukcja. Więcej: pap.pl/rekonstrukcja.

Koson Ohara – Drzeworyty japońskie z kolekcji Adriana Ciceu

4 lipca – 12 października 2021. Muzeum Manggha, Kraków. Wystawa poświęcona jest pamięci Adriana Ciceu jako hołd złożony jego wielkiej pasji dla japońskiej grafiki. Prezentacja 40 drzeworytów nishiki-e autorstwa Ohary Kosona ze zbiorów kolekcjonera. Ohara Koson (1877-1945) – japoński malarz i twórca drzeworytów, reprezentant ruchu shin-hanga (nowy drzeworyt). Najbardziej znane drzeworyty w typie kachō-ga przedstawiają klasyczne motywy kwiatów i ptaków. Niezwykle dekoracyjne, pełne harmonii i wdzięku prace Kosona obrazują przemiany, jakim ulegała tradycyjna sztuka japońska na przełomie XIX i XX wieku.

Panorama Racławicka

Fragment Panoramy

Muzeum Panorama Racławicka jest ekspozycją stałą. Obecnie wystawiana jest po modernizacji. Ogromnych rozmiarów panorama upamiętniająca zwycięską bitwę pod Racławicami miała być najważniejszą atrakcją lwowskiej Powszechnej Wystawy Krajowej w roku 1894. Jan Styka, pomysłodawca tematu i współtwórca płótna, uznał, że to właśnie ta „krzepiąca serca” batalia najpełniej uczci setną rocznicę insurekcji kościuszkowskiej i odda hołd bohaterom walczącym w obronie ojczyzny w przeddzień ostatniego rozbioru Polski. Więcej: mnwr.pl.

Adamek-Chase Katarzyna – Czułość i złość

27 sierpnia – 11 września 2021. Galeria M. Wrocław, Świdnicka 38a. Artystka prezentuje nowy cykl prac malarskich. Głównym bohaterem wystawy uczyniła ciało, które jest obiektem jej działań twórcych i zainteresowań. Adamek-Chase – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Grafiki – dyplom obroniła w 2005 w pracowni filmu animowanego profesora Jerzego Kuci. W 2004 odbyła półroczne stypendium na Wydziale Sztuk Pięknych Universitat Politècnica de València w Hiszpanii. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, grafiką projektową, ilustracją, fotografią. Strona artystki: malarstwo, rysunek.

Przesilenie – Malarstwo, rysunek, wideo, instalacje

6-29 sierpnia 2021. Galeria BWA Krosno, Wojciecha R. Portiusa 4. Malarstwo, rysunek, wideo, instalacje przestrzenne. Wystawa prezentuje prace artystów – dydaktyków Wydziału Malarstwa ASP we Wrocławiu: Karol Babicz, Marta Borgosz, Jacek Dłużewski, Marcelina Groń, Jarosław Grulkowski, Łukasz Huculak, Marek Jakubek, Jacek Jarczewski, Janusz Jaroszewski, Wojciech Kaniowski, Joanna Kaucz, Piotr Kmita, Anna Kołodziejczyk, Bogna Kozera-Radomska, Anna Maria Kramm, Marian Waldemar Kuczma, Marek Kulig, Kasper Lecnim, Paweł Lewandowski-Palle, Michał Marek, Janusz Merkel, Daria Milecka, Kamil Moskowczenko, Zdzisław Nitka, Joanna Nowińska, Przemek Pintal, Marlena Promna, Wojciech Pukocz, Bartosz Radziszewski, Sonia Ruciak, Piotr Saul, Michał Sikorski, Norman Smużniak, Anna Szewczyk, Piotr Tyszkowski, Krzysztof Wałaszek. Kuratorzy: Ruciak: Czas przesilenia, czas odnowy, kształtowania społecznych relacji, przedsmak przeobrażenia przestrzeni, egzystencjalne doświadczenia... Wystawa jest próbą zinterpretowania metamorfoz, którym podlegamy, naszkicowaniem możliwych zwrotów, próbą zarejestrowania momentu powstania nowego bytu, ruchu, nowej emocji. Przesilenie jest zapowiedzią zachodzących na naszych oczach przemian, ich interpretacją, może jedynie przewidywaniem transformacji? Pełni niepewności, pozostajemy w zawieszeniu, czekamy... Borgosz: Czekając na przesilenie łudzimy się, że pewnego ranka obudzimy się w nowym świecie. Czasem iskra rzucona na zapisany kawałek kartonu wznieca gwałtowny płomień, po którym następuje cisza. A w środku się tli - pełzająca ewolucja lub rewolucyjna fala. Koniec końców coś musi się zdarzyć, wahadło powinno odchylić się w którąś stronę. Więc czekamy i/lub działamy, będąc w przesileniu, w presji i ciśnieniu zachodzących zmian. Jak będzie. Marek: Przesilenie jako syndrom zmęczenia. Publicyści, politycy, naukowcy wieszczą, że światu przyszło się mierzyć obecnie z największym kryzysem od czasów II wojny światowej. Zmęczone narody czekają z nadzieją na koniec, czy może na początek, tylko czego? Artyści zdają się znajdować w uprzywilejowanej sytuacji, historia sztuki udowadnia, że z deficytów twórcy przeważnie wychodzili z tarczą, wszak już Witkacy mówił, że tylko artyści mogą uratować ten kraj. Czy to nowe przesilenie, jakiego jesteśmy świadkami, jest w stanie przechylić się w stronę nadziei? Jestem przekonany, że jako artyści jesteśmy w stanie postawić ten mały krok dzielący nas od strefy cienia ku światłu. Więcej: bwakrosno.pl. [kk]

Żelechower-Aleksiun Mira – Monografia (1966-2021)

Okładka: Mira między A i Ż, Tak, warto!, foto: Przemysław Kuzborski

3 sierpnia 2021, godz. 16.30. Aula Katedry Judaistyki, Wrocław, św Jadwigi 3-4 odbędzie się spotkanie promujące książkę biograficzną o malarce – członkini ZPAP Mirze Żelechower-Aleksiun: Mira między A i Ż | Monografia (1966-2021) w ramach Festiwalu Simcha z okazji 80-lecia urodzin Artystki. Autorzy książki: Zofia Gebhard, Waldemar Okoń, Piotr Jakub Fereński, Małgorzata Baranowska, Mira Żelechower-Aleksiun. Redakcja: Kazimiera Kuzborska. Zdjęcia: Czesław Chwiszczuk, Przemysław Kuzborski. Projekt graficzny okładki: Bartosz Konieczny. Wydawca: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Książka ukaże się we wrześniu 2021. [kk]

Jędrzejewski Kosma Michał – Rysunki 2

M.K.Jędrzejewski, Wariant optymalny

1-31 sierpnia 2021. Galeria Domus Marty Hubki. Wrocław, Jatki 7-8. Wystawa kolejnych rysunków prof. Michała Kosmy Jędrzejewskiego jest II serią 12 prac, ponieważ galeria ma niewielką powierzchnię ekspozycyjną, a rysunków o formacie 55×43 cm jest około stu. Są prezentowane w kolejnych "odsłonach" tuzinami w comiesięcznych odstępach. Finisaż przewidywany jest pod koniec bieżącego roku. Eksponowane prace powstawały od czerwca 2019 roku. Są w pewnym sensie zapisem rysunkowym klimatów mijających dni i tygodni. Tworzyły osłonę przed nadciągającą pandemią, a potem jej obecnością. Są zapisem dalekim od wszelkiej dosłowności, operującym splotami skojarzeń, przywołaniami wspomnień z przyszłości, a w warstwie formalnej wypowiedzią metaprzedstawieniową, przerywaną studiami brył niemożliwych i wycieczkami w kierunku abstrakcji. Więcej prac artysty.

Kuryluk Ewa – Białe fałdy czasu

Ewa Kuryluk, Krzesło, 1982, fragm. instalacji Przesłuchanie (12 krzeseł), XII Międzynarodowa Konferencja Rzeźby, San Francisco 1982, fot. E. Kuryluk

27 czerwca – 3 października 2021. Wrocław, Muzeum Sztuki Współczesnej, Pawilon Czterech Kopuł. Instalacje 1980-2000. E. Kuryluk: "W mojej pracy obraz wyprzedza zwykle słowo. W Trio dla ukrytych, ostatniej instalacji na białej bawełnie z rdzawo-błękitnymi rysunkami, przyszłość sygnalizują skrawki jedwabiu – tęczowego na instrumentach, żółtego w oczach muzyków. Tak się kończyło, z czego sama nie zdawałam sobie jeszcze sprawy, dwudziestolecie „białe” i zaczynało „żółte”. Ku nowym czasom prowadziła mnie Carol Kar. W Wieku 21 kocha się w niej Italo Svevo, w Trio pisze do mnie w liście: 'Ach ta Carol! Popełniła samobójstwo, bo paliła się do życia. Była artystką, ale powinna była zostać krawcową: sztukę chciała skroić z własnej skóry'. Ewa Kuryluk (ur. 1946) – artystka, historyk sztuki, pisarka. (...) Ukończyła studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1970), następnie historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od początku kariery artystycznej z sukcesem prezentowała swoje prace na Zachodzie, w londyńskich i wiedeńskich galeriach. Jej styl malarski ewoluował od metaforycznej barwnej groteski wczesnych prac w stronę syntetycznego, poetyckiego hiperrealizmu. W połowie lat 70. artystka zarzuciła konwencjonalne formuły malarskie i wyszła „poza ramy”. Na jedwabnych i bawełnianych kuponach tkanin rysowała swój intymny świat, budowała z nich instalacje niczym efemeryczne wnętrza i przestrzenie. Biel w różnych odcieniach jest obecna w nich wszystkich. Jest ich materią, tłem i powietrzem. Źródło: mnwr.pl.

Józefowski Eugeniusz Andrzej – Malarstwo

Przestrzeń oczekiwana, technika mieszana, 70×100

6 sierpnia – 8 września 2021. Galeria Sztuki Dwór Karwacjanów w Gorlicach, Wróblewskiego 10a. Eugeniusz Andrzej Józefowski urodził się w Skarżysku-Kamiennej. Profesor sztuk plastycznych – absolwent Instytutu Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie – dyplom z grafiki zrealizował u profesor Danuty Kołwzan-Nowickiej. Malarz, grafik, rysownik, fotograf, twórca książek artystycznych. Zajmuje się działalnością naukową i artystyczną. Info o wystawie: muzeum.gorlice. Strona artysty: jozefowski.art/malarstwo.

Goral Ewa – Wewnętrzny ogród

30 lipca – 30 sierpnia 2021. Biuro Wystaw Artystycznych. Ostrowiec Świętokrzyski, Siennieńska 54. Artystka uwodzi feerią barw, które w niezwykłym, mięsistym i organicznym splątaniu kreślą kształty autorsko pojętego świata przyrody. Wśród poszycia splątanych gąszczem kształtów i kolorów pojawiają się mgławice opalizującego światła, które skrywają tajemnicę dalece nieprzeniknioną, niż sugerowałaby to ziemska proweniencja organicznych struktur. Więcej prac: bwa.ostrowiec.

Makarewicz Zbigniew – Kolekcje 1950-2020

24 lipca – 12 września 2021. Muzeum Sztuki Mieszczańskiej. Wrocław, Rynek, Stary Ratusz. Jubileuszowa wystawa 70-lecia twórczości prof. Zbigniewa Makarewicza. Artysta rzeźbiarz, aktor, performer, happener, pionier sztuki pojęciowej, organizator ruchu artystycznego, krytyk sztuki, publicysta, działacz społeczny i polityczny, nauczyciel akademicki. Więcej: muzeum.miejskie.

Korowód – Edward Dwurnik i widma historii

9 lipca – 31 sierpnia 2021. Muzeum Pałac Herbsta, Przędzalniana 72, Galeria Sztuki Dawnej. Muzeum Sztuki w Łodzi. W pracach Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. Katalog prac: folder wystawy. Więcej dzieł: Dwurnik i widma historii.

Beloved Land – Ukochana Ziemia

17 lipca – 24 września 2021. Galeria FOTO-GEN | OKiS, Wrocław, pl. bpa Nankiera 8. Prezentacja współczesnej artystycznej fotografii azjatyckiej. Artyści: Lee E Sik (Korea Południowa, Rosja), Kwon Sunkwan (Korea Południowa), Miti Ruangkritya (Birma), Veejay Villafranca (Filipiny), Yusuke Hishida (Japonia), Tsering Topgyal (Tybet), Swastik Pal (Indie), Shen Xuezhe (Chiny), Hkun Lat (Birma). "Beloved Land" to opowieść o ludziach, którzy od pokoleń błądzą z dala od ziemi, na której zakorzenieni byli ich przodkowie. To opowieść o ludzkości uwikłanej w ideologie swoich państwowości, o dualności między podbojem nowych terenów a osadnictwem na ziemi przodków, o ludności żyjącej nieustannie pod ciężarem przemocy, ideologii i państwa, pod presją zmian klimatycznych. To opowieść artystów, dla których medium fotografii stało się środkiem, dzięki któremu mogą zbliżyć się do historii, przekazać ją i przemówić głosem cierpiących i zapomnianych idealistów, którzy walczyli, marząc o niemożliwym. Kurator: Manfred Bator. Więcej prac: fotografia azjatycka.

Ryszka Adolf (1935-1995) – Prace w muzeum

15 maja – 8 sierpnia 2021. Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej. Orońsko, ul. Topolowa 1. Pokaz zaaranżowano w taki sposób, by prezentowane rzeźby ukazywały nie tylko dzieła wybitnego rzeźbiarza, ale i jego warsztat. Ekspozycja pokazuje zarówno obiekty przekazane przez spadkobierców w depozyt Centrum Rzeźby Polskiej, jak i prace, które od wielu lat znajdują się w naszej kolekcji. Realizacje Adolfa Ryszki oraz próba pokazania procesu twórczego artysty powiązane zostały z przedstawieniem pracy muzealników związanej z dokumentowaniem i zabezpieczeniem przekazanych obiektów. W centralnej części galerii znajdują się rzeźby przywiezione z pracowni mistrza. O wystawie.

15. Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki

Biuro Wystaw Artystycznych. Ostrowiec Świętokrzyski, Siennieńska 54. Konkurs jest przeglądem najciekawszych postaw twórczych artystów z Polski i Zagranicy. Stwarza komparatystyczną możliwość usytuowania naszych dokonań w zakresie sztuk wizualnych w szerszym kontekście sztuki europejskiej. Warunki konkursu określone w regulaminie są gwarancją wysokiego poziomu artystycznego wystawy pokonkursowej. Zachęcamy Państwa do aktywnego w nim udziału. Regulamin. Więcej o konkursie.

Dragosz E. i Leśniak M. – Malarstwo jest kobietą

11 czerwca – 23 lipca 2021. Biuro Wystaw Artystycznych. Ostrowiec Świętokrzyski, Siennieńska 54. Emilia Dragosz snuje opowieść o życiu w pojedynczo ujętych fragmentach zdarzeń I scenach rodzajowych, mających często character intymnego zapisu relacji międzyludzkich. Dla artystki to człowiek, ze swą nieprzeniknioną naturą jest źródłem niewyczerpywalnej malarskiej inspiracji. Człowiek ukazany jest przez nią w konwencji realistycznej, częstokroć występując jedynie jako fragment cielesności, jednak nawet wówczas roztacza nienazywalny rodzaj malarskiej aury, niczym woal, którym artystka zasłania jego fizyczną formę. Magdalena Leśniak kompiluje z wielu malarsko przetworzonych elementów osobisty habitat, w którym występują obiekty-artefakty, z którymi artystka ma sentymentalny kontakt. Niektóre z nich łączone są w zbiorowe kompozycje, funkcjonujące na zasadzie instalacji typu environment, inne zaś stanowią pojedynczo ujęte przedstawienia przeskalowanych przedmiotów, ujawniających strzępki osobistych historii artystki. Autorka prac jest baczną obserwatorką świata, czynną uczestniczką życia społeczeństwa sieciowego, nie będąc jednak pozbawioną krytycznego doń podejścia. Więcej: Malarstwo jest kobietą.

Wodzinowska-Hankała Karolina – Perspektywa kulisowa

22 lipca – 10 sierpnia 2021. Galeria ZPAP DAP3. Warszawa, Mazowiecka 11a. Karolina Wodzinowska-Hankała: Moje malarstwo to próba utrwalenia tego, co ulotne i często niezauważalne. Interesuje mnie chwila i drugie tło przetwarzanej sytuacji. Czas, przemijanie i pewnie wartości uniwersalne są tworzywem, z którego wyławiam to, co niepowtarzalne. To, co sprawia, że każdy element jest inny, to detale w schemacie, podlegające nieustannej kreacji i zapładniające wyobraźnię kolejnym innym wszechświatem. Każdy obraz, w zależności od kondycji gruntu, może stać się portalem dopasowanym do potrzeb odbiorcy. Życie i emocje to mozaika, która bezustannie mnie zachwyca oraz inspiruje do kreowania własnego języka w procesie twórczym. O wystawie: zpap.wodzinowska-hankala.

Żywe Magazyny: Społecznie stosowne, osobiście pożądane

12 czerwca – 22 sierpnia 2021. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Warszawa, pl. Małachowskiego 3. Artyści: Stanisław Dróżdż, Aneta Grzeszykowska, Izabella Gustowska, Marianne Heske, Marek Sapetto, Zbigniew Warpechowski, Anna Witkowska oraz Artur Żmijewski (w ramach programu towarzyszącego wystawie), kurator: Daniel Kotowski, współpraca: Maria Świerżewska, Monika Zaleszczuk, realizacja: Marek Janczewski i zespół. Praca: Stanisław Dróżdż, Samotność. Więcej: zacheta.art.pl.