wyszukiwanie zaawansowane

Staszczak Michał

Michał Staszczak (ur. 1979) absolwent rzeźby wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiował w latach 1999-2005, dyplom w 2005 roku. Pracownik dydaktyczny ASP w Pracowni Małej Formy Rzeźbiarskiej i Pracowni Odlewniczej. W listopadzie 2012 obronił tytuł doktora. Dwukrotnie reprezentował Polskę na Międzynarodowym Sympozjum Medali, Plakiet i Małych Form Rzeźbiarskich w Czechach. Członek zarządu Związku Polskich Artystów Plastyków

Najczęściej wykonuje rzeźby z metali: brązu, żeliwa, aluminium. Pracuje metodą asamblażu. Punktem wyjścia wielu jego realizacji rzeźbiarskich jest element znaleziony: często zwykły, codzienny, upatrzony i wyodrębniony z rzeczywistości. Staje się inspiracją, początkiem nowej wartości. Nie zawsze jest wykorzystywany w oryginale. Często zdejmuje z niego formę, odlewa z wosku, modyfikuje czy multiplikuje. Finalnym etapem metamorfozy i zespoleniem w nową całość jest odlanie pracy z metalu.

Dwukrotnie reprezentował Polskę na Międzynarodowym Sympozjum Medali, Plakiet i Małych Form Rzeźbiarskich w Czechach. Autor statuetki Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius.  

Prowadzi warsztaty i pokazy odlewnictwa artystycznego, m.in. podczas Dolnośląskiego Festiwalu Nauki oraz Festiwalu Wysokich Temperatur, którego jest współorganizatorem. Za wybitne osiągnięcia został uhonorowany Stypendium Ministra Kultury (dwukrotnie), Stypendium Samorządu Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych, Utalentowanych Wrocławian oraz Stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego. W 2010 roku nominowany do Nagrody Roku ZPAP (Wrocław) za wystawę Wieloświaty, laureat Nagrody Roku ZPAP 2012 za wystawę Imaginaria – metamorfozy codzienności.

 

10. Resume, 2005-2015

Artysta wystawą 10. Resume podejmie niecodzienną próbę podsumowania swojej blisko dziesięcioletniej działalności artystycznej. Będzie to zatem niezwykła okazja by zapoznać się z całym, dotychczasowym dorobkiem twórczym, a także niespotykana dotąd możliwość wnikliwego prześledzenia ewolucji jego stylu, który od początku kariery artysty, a więc od 2005 roku, ewoluuje. Można powiedzieć, że kluczowym dla sztuki Michała Staszczaka jest pojęcie asamblażu, które artysta traktuje jako rodzaj autorskiego sposobu do transformacji rzeczywistości. Autorskiego, gdyż stosowana przez niego i przez lata wypracowywana technika, mimo że dobrze znana, nie jest popularna wśród twórców pracujących – podobnie jak z lanym metalem.

Wykorzystywanie istniejących przedmiotów w sztuce to wynalazek stosunkowo nowy – jego popularność trwa od początku XX w. Brąz to materiał o tradycji pięciu tysięcy lat. Połączone ze sobą dają wyraz jednocześnie mojej otwartości na eksperyment, grę z rzeczywistością, jak i szacunku dla tradycji, trwałości, warsztatu.

10 lat twórczości to dużo i mało. 10 lat poszukiwań kształtów, faktur i historii. 10 lat eksperymentów z trudnym materiałem rzeźbiarskim jakim jest lany metal. Wystawa 10. Resume jest zatem swoistą próbą podsumowania mojej dotychczasowej działalności artystycznej”. I rzeczywiście. Przyglądając się obiektom autorstwa wrocławskiego artysty, trudno jest pozbyć się wrażenia ich silnej malarskości – nawet, jeśli są to trójwymiarowe obiekty. Jawią się one niczym wyrwane z surrealnych obrazów motywy czy elementy kompozycyjne, przyjmując tym razem formę autonomicznych, w pełni brzmiących form przestrzennych. Innym razem zaś, oniryczny klimat zastąpiony jest surową i pozbawioną bajkowej aury kompozycją o estetyce steampunk’owej czy cyberpunko’wej, które objawiają się chętnie stosowanymi technicznymi akcesoriach takimi jak m.in. mechaniczne tryby czy elementy składowe maszyn.

Michał Staszczak lubi przepych –jest to widoczne przede wszystkim w jego płaskorzeźbach, które niemalże zawsze wypełnione są po brzegi większymi lub też mniejszymi, kłębiącymi się i nie do końca identyfikowalnymi elementami. Artysta świetnie radzi sobie z kompozycją, z wielką łatwością posługując się tak trudnym materiałem. Zadziwiająca jest tu lekkość kreski i wyrafinowany wzór zastosowanych struktur. Widać tu swoistą grę z motywami, ikonograficzną zabawę, momentami też puszczanie oka do widza. Raz jest powaga, innym razem ogromna doza humoru.

Czasem istotny jest sam gest, czasem nacisk jest kładziony na proces konstrukcji, innym razem na symboliczne znaczenia i skojarzenia, które niosą poszczególne elementy. Asamblażowe prace są też dla niektórych sposobem na wyrażenie krytyki, a czasami są po prostu zabawą, żartem rzeźbiarskim, który daje radość zarówno artyście przy tworzeniu pracy (niczym zabawa klockami), jak i widzowi, który czerpie przyjemność z rozpoznawania znajomych elementów wtopionych w nową całość.

 

Wystawy indywidualne

  • 2015 listopad-grudzień: 10. Resume, Płocka Galerii Sztuki,Płock
  • 2015 czerwiec: Obecne/nieobecne, BWA w Sandomierz
  • 2013 listopad: Gdzieś, kiedyś, Muzeum Edyty Stein, Lubliniec
  • 2013 październik: Presje, Galeria Sztuki Współczesnej, Włocławek
  • 2013 czerwiec: Rzeźba, Bank WBK, Wrocław
  • 2012 listopad: Jednocześnie, Galeria Wieża Ciśnień, Konin
  • 2012 październik: Imaginaria – metamorfozy codzienności, Galeria Postument, ASP Wrocław wystawa towarzysząca zamknięciu przewodu doktorskiego
  • 2011 sierpień: Artefakty – rzeźba, płaskorzeźba, instalacja, Galeria Sztuki w Legnicy
  • 2011 kwiecień: Nieskończone – rzeźby, plakiety, instalacje, Muzeum ASP, Wrocław
  • 2011 marzec: Nadpisane – rzeźby, plakiety, Galeria BOK-MCC, Bolesławiec
  • 2010 październik: Otwarcie przewodu doktorskiego – rzeźby, plakiety, Galeria Postument, ASP Wrocław
  • 2010 czerwiec: Wieloświaty – rzeźby, Galeria CK Zamek, Wrocław
  • 2010 kwiecień: Imaginaria – rzeźby, plakiety, Galeria Miejska MPiK, Gliwice
  • 2010 luty: Metamorfozy codzienności – rzeźby, plakiety, Galeria Sztuki Współczesnej (Aneks), Opole

 

Strona artysty: www.michalstaszczak.pl
Kontakt: michal.staszczak@wp.pl